W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie SAL uczestniczą w zajęciach na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego odbywających się w ramach programu "Poznaj pracę biologa".

26.05.2015 – Co się kryje w bursztynie?

Dwudziestego szóstego maja wraz z Panią od biologii wybraliśmy się na zajęcia do Uniwersytetu Gdańskiego na Wydział Biologii. Podczas warsztatów mieliśmy okazje poczuć się jak prawdziwi jubilerzy. Wraz z uczniami Sopockiego Autonomicznego Liceum odkrywaliśmy prawdziwe tajemnice bursztynów. Dowiedzieliśmy się, że nawet w małym kawałku żywicy może tkwić coś naprawdę wyjątkowego, oglądając specjalną wystawę poświęconą właśnie temu zagadnieniu. Szlifowaliśmy nowo nabyte umiejętności pod okiem dr Elżbiety Sontag. Nabyliśmy też umiejętność odróżniania prawdziwych bursztynów od falsyfikatów.

Warsztaty bardzo nam się spodobały. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji, które będziemy mogli wykorzystać w przyszłości. Mamy nadzieję, że jeszcze kilka razy będziemy mieli okazję brać udział w zajęciach powiązanych z pracą w laboratorium.

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Marysia Miazek i Basia Andruszkiewicz

(29.05.2015)

16.04.2015 – Nauki biomedyczne a etyka – moralne konsekwencje rewolucji terapeutycznej

Dnia 16 kwietnia uczniowie Sopockiego Autonomicznego Gimnazjum oraz Liceum uczestniczyli w warsztatach biologicznych pt: ,,Nauki biomedyczne a etyka – moralne konsekwencje rewolucji terapeutycznej” na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia poprowadziła mgr Anna Kot. Wykład, który poprzedził dyskusję głównie skupiał się na problemach bioetycznych, takich jak terapie lekowe. Uczniowie obejrzeli również wypowiedzi różnych osób na temat dostępności leków na świecie. Okazało się, że zaledwie 10% ludzkości ma swobodny dostęp do leków. Mowa była również o lekach na choroby sieroce np. mukowiscydozę i hemofilię. Ostatnią rzeczą było przeprowadzenie dyskusji w trzech grupach na powyższe tematy. Uczniowie mieli ocenić, czy zgadzają się z różnymi zdaniami-dylematami, które były wydrukowane na kartkach.  Niektóre opinie w obrębie grup były różne, zatem uczniowie musieli wspólnie dojść do porozumienia.

Hanna Ćwikałowska-Grudzińska

(21.04.2015)

 

18.12.2014 - Zobaczyć komórkę nerwową, czyli w jaki sposób barwi się tkankę mózgową

Dnia 18 grudnia razem z uczniami liceum i gimnazjum pojechaliśmy na Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, żeby wziąć udział w warsztatach biologicznych pt. "Zobaczyć komórkę nerwową, czyli w jaki sposób barwi się tkankę mózgową” prowadzonych przez dr Beatę Grembecką z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka. Na miejscu najpierw wysłuchaliśmy prezentacji o komórkach nerwowych, a następnie poszliśmy do laboratorium na zajęcia praktyczne. Barwiliśmy preparaty i oglądaliśmy je pod mikroskopem. Całe wyjście było bardzo ciekawe i mam nadzieję, że będzie ich więcej :)

 

Zapraszamy do galerii zdjęć.
Maja Hartung, Hanna Ćwikałowska-Grudzińska
(12.01.2015)


28.10.2014 – Barwienie i oglądanie preparatów komórek bakteryjnych
Dnia 28 października uczniowie gimnazjum i liceum uczestniczyli w warsztatach pt. „Barwienie i oglądanie preparatów komórek bakteryjnych”. Zajęcia odbyły się na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego w Katedrze Mikrobiologii w ramach programu Poznaj pracę Biologa. Poprowadziła je dr Beata Furmanek-Blaszk. Zajęcia podzielone były na dwie części. Na początku dr Beata Furmanek-Blaszk pokazała uczniom, jak pobrać bakterie do barwienia oraz jak je wybarwić. Po udzieleniu instrukcji uczniowie przystąpili do samodzielnej pracy. Następnie pod mikroskopem zobaczyli jej efekty. Dodatkowym zajęciem dla chętnych (wykonali je wszyscy) było barwienie bakterii z jogurtu, z jeziora oraz z Morskiego Oka. Drugą częścią zajęć była teoria, w trakcie której dowiedzieliśmy się, jak przebiega proces barwienia i jakie wnioski możemy z niego wyciągnąć. Zajęcia były bardzo interesujące i podobały się uczniom.

Zapraszam do galerii zdjęć
Hanna Ćwikałowska-Grudzińska
(12.11.2014)

W  roku szkolnym 2012/2013 uczniowie SAG i SAL uczestniczą w dwóch programach Uniwersytetu Gdańskiego: "Poznaj pracę biologa" oraz "Zaproś naukowca do szkoły".

 

18.04.2013: Archeobotanika na tropach przeszłości - wykład w ramach programu "Zaproś naukowca do szkoły"

Dnia 18 kwietnia w naszej szkole odbył się wykład pt. „Rośliny w kuchni dawnych Gdańszczan – archeobotanika na tropach przeszłości”, który poprowadziła dr hab. Monika Badura z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Na początku dowiedzieliśmy się o naukach, dzięki którym możemy dowiedzieć się o tym, co jedli dawni Gdańszczanie – archeobotanice i paleontologii. Z prezentacji dowiedzieliśmy się również, jakie towary były najchętniej sprowadzane do Gdańska. Gdańszczanie bardzo chętnie jedli różnego rodzaju rośliny i owoce z Ameryki Południowej, jabłka, gruszki i inne. Wszystkie informacje na temat odżywiania się Gdańszczan są potwierdzone wykopaliskami prowadzonymi na terenie Starego Miasta Gdańska oraz dokumentami i kronikami z minionych lat. 
Bardzo podobał mi się ten wykład i mam nadzieję, że będę miał okazję być także na innych.

Szymon Biłanicz, Hanna Ćwikałowska-Grudzińska 
(22.04.2013) 

9.04.2013: Wpływ klimatu na ptaki – wykład w ramach programu „Zaproś naukowca do szkoły”

9 kwietnia 2013 r. w naszej szkole gościliśmy dra hab., prof. UG Dariusza Jakubasa z Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, który wygłosił dla nas wykład pt. „Wpływ klimatu na ptaki”. Głównym tematem były zjawiska fenologiczne ptaków w zależności od różnych warunków środowiskowych. Dowiedzieliśmy się, jakie mogą być konsekwencje zbyt wczesnego lub zbyt późnego przylotu na miejsca lęgowe. Ciekawym tematem poruszonym na wykładzie były: ptaki podwyższonego ryzyka, które, aby przeżyć, muszą mieć stały i konkretny dostęp do danego czynnika środowiskowego. Na samym końcu Pan Profesor opowiedział nam o projekcie badań nad alczykiem (Alle Alle), najmniejszym ptakiem morskim na świecie, który przyczynia się do poprawy jakości gleby w swoim środowisku. 
Mimo teoretycznie prostego tematu, wykład okazał się być dla nas niezwykle interesujący i stał się dla nas źródłem poznania nowej wiedzy biologicznej.

Paweł Nowaczyk, Hanna Ćwikałowska-Grudzińska 
(12.04.2013)

 

19.03.2013: Hydrozagadka, czyli co się dzieje z wodą w roślinie – warsztaty w ramach programu "Poznaj pracę biologa"

Dnia 19 marca uczestniczyliśmy w warsztatach odbywających się na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego w Katedrze Fizjologii i Biotechnologii Roślin. Nosiły tytuł: „Hydrozagadka czyli co się dzieje z wodą w roślinie?”. Warsztaty rozpoczęliśmy krótką prezentacją, która wprowadziła nas w zagadnienia związane z wodą w roślinach. Dowiedzieliśmy się np. że w roślinach woda występuje jakby w trzech rodzajach (w zależności od jej przeznaczenia). Oprócz tego dowiedzieliśmy się o wielu organach komórki roślinnej, które umożliwiają pobór i odparowywanie wody. Przypomnieliśmy sobie także przebieg procesów dyfuzji i osmozy.
W drugiej części zajęć przeszliśmy do sali laboratoryjnej, gdzie przeprowadzaliśmy wiele doświadczeń związanych z gospodarką wodną komórek i tkanek roślinnych. Dla mnie najciekawszym doświadczeniem było sprawdzenie przepuszczalności błony plazmatycznej korzenia buraka, na podstawie wrzucania go do różnych odczynników i sprawdzania jak się w nich zachowuje (ile wydziela czerwonego barwnika: betaniny). Kolejną obserwacją było sprawdzanie zachowania skórki cebuli pod wpływem działania substancji chemicznej, która powoduje zmiany osmotyczne w komórce. W jeszcze innym doświadczeniu zobaczyliśmy na własne oczy, jak powstają komórki Traubego z udziałem tak zwanego ogródka chemicznego. Na samym końcu przeprowadziliśmy test, który polegał na  mierzeniu szybkości pobierania wody przez roślinę iglastą na podstawie takich parametrów jak: światło i wiatr. 
Podsumowując, uważam, że warsztaty były naprawdę udane i warto było w nich brać udział.

Zapraszamy do galerii zdjęć.
Paweł Nowaczyk, Hanna Ćwikałowska (25.03.2013)

 

12.03.2013: Nauki biomedyczne a etyka – warsztaty w ramach programu "Poznaj pracę biologa"

Dnia 12 marca uczniowie Sopockiego Autonomicznego Liceum udali się na Uniwersytet Gdański, aby uczestniczyć w warsztatach biologicznych pt: ,,Nauki biomedyczne a etyka. Moralne konsekwencje rewolucji terapeutycznej”.
Ogólnie rzecz biorąc bioetyka zajmuje się powiązaniem biologii i systemu wartości ludzi. Jest to np. relacja pacjent-lekarz. Wykład, który poprzedził dyskusję głównie skupiał się na problemach bioetycznych, takich jak terapie lekowe. Obecnie nastąpił koniec poznania natury, a zaczęła się jej manipulacja i modyfikacja. Został nam przedstawiony ,,dylemat wagonika”. Polega on na wyborze między uratowaniem jednego lub pięciu ludzi, których ma zabić pociąg. Kolejną rzeczą było przedstawienie sylwetki Edwarda Jennera, który zaszczepił materiałem zakaźnym krowianki ośmioletniego Jamesa Phippsa. Podał mu również szczepionkę przeciwko zwykłej ospie. Chłopiec nie zachorował na ospę prawdziwą, gdyż uzyskał już odporność z pierwszej szczepionki. Kolejny przypadek dotyczył Ludwika Pasteura, który zaszczepił człowieka chorego na wściekliznę.
Następne przypadki dotyczyły zażywania leków. Kobiety w ciąży zażywały lek, który powodował uszkodzenie płodu, a w wyniku tego urodzenie dziecka z wrodzonymi wadami np. brak kończyn. Firma produkująca ten lek przeprosiła pacjentów po 50 latach. Dowiedzieliśmy się, jakie są etapy wprowadzania leku na rynek, które łącznie trwają 12 lat. Został również poruszony temat związku polityki i leków na przykładzie szczepionki przeciw świńskiej grypie w USA oraz leku łagodzącego reumatyzm.
Następnie wysłuchaliśmy wypowiedzi różnych profesorów na temat dostępności leków na świecie. Okazało się, że zaledwie 10% ludzkości ma swobodny dostęp do leków. Mówiliśmy również o lekach na choroby sieroce, np. mukowiscydozę i hemofilię. 
Ostatnią rzeczą było przeprowadzenie dyskusji w dwóch grupach na powyższe tematy. Mieliśmy ocenić, czy zgadzamy się z różnymi zdaniami, które były wydrukowane na kartkach.  Niektóre opinie między grupami były różne, zatem musieliśmy wspólnie dojść do porozumienia.
Myślę, że zajęcia były interesujące, gdyż poruszały nie tylko kwestie biologii, ale również etyki, a dzięki dyskusji mogliśmy poznać zdanie innych na tematy zawarte w prezentacji.

Zapraszamy do galerii zdjęć.
Ligia Panasiak, Hanna Ćwikałowska (14.03.2013)

 

22.01.2013: Głęboka Stymulacja Mózgu

Dnia 22 stycznia uczestniczyliśmy w warsztatach biologicznych w Katedrze Fizjologii Zwierząt i Człowieka Uniwersytetu Gdańskiego na temat Głębokiej Stymulacji Mózgu (DBS). Zajęcia prowadziła mgr Karolina Plucińska. Na początku wysłuchaliśmy wykładu, z którego mogliśmy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji. Jedną z nich było wyjaśnienie, jak stymulacja mózgu wpływa na różnego rodzaju choroby, takie jak choroba Parkinsona, czy inne związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem mózgu. Dowiedzieliśmy się również dużo na temat dopaminy – związku chemicznego, który  powoduje tzw. „uczucie przyjemności organizmu”.  Jest on o tyle niebezpieczny, że łatwo można się od niego uzależnić (jego wydzielenie wywołuje wielu narkotyków i tytoń). 
Kolejną częścią warsztatów były zajęcia praktyczne. W specjalnie przygotowanym pomieszczeniu poznaliśmy wiele czynności, które trzeba wykonać, aby zbudować układ sterujący mózgiem. Podzieleni na grypy mieliśmy wyznaczone kilka czynności do zrobienia. Były to kolejno: lutowanie drutów z elektrodami podłączanymi bezpośrednio do mózgu,  obudowywanie żelem drugiej części elektrody umieszczonej w mózgu, ustanawianie położenia struktur w mózgu szczura i wiele innych. 
Uważam, że warsztaty były naprawdę ciekawe i cieszę się, że mogłem w nich uczestniczyć.

Zapraszam do galerii zdjęć

Paweł Nowaczyk
(22.01.2013)


10.01.2013: Testy behawioralne u zwierząt

W ramach programu Poznaj pracę biologa we czwartek grupa chętnych uczniów uczestniczyła w warsztatach biologicznych w Katedrze Fizjologii Człowieka i Zwierząt Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, na których zapoznali się z testami behawioralnymi stosowanymi w badaniach neurobiologicznych. Zajęcia prowadzili studenci z koła naukowego działającego przy ww wymienionej katedrze "Homunculus". W czasie warsztatów uczniowie przeprowadzili pod okiem studentów następujące testy na szczurach: test nowości, test otwartego pola, test jasnego-ciemnego pomieszczenia, test uniesionego labiryntu krzyżowego, test labiryntu oraz test warunkowanej preferencji miejsca. Zajęcia trwały dość długo,a uczniowie wykazali się dużą cierpliwością i zaangażowaniem.

Zapraszam do galerii zdjęć

Hanna Ćwikałowska
(10.01.2013)

 

20.12.2012: Odkrywanie tajemnic partnerów porostowych


Dnia 20.12.2012 mieliśmy możliwość obejrzenia prezentacji o tajemnicach partnerów porostów: glonu i grzyba, którą przedstawiła nam pani dr Beata Guzow-Krzewieńska z Katedry Biologii Molekularnej Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwszym punktem, który został nam zaprezentowany była historia i budowa plech porostów: plecha heteromeryczna ma układ warstwowy, a homeomeryczna posiada komórki fotobionta (glonu) wymieszane z mikobiontem czyli grzybem. Pani Doktor zaprezentowała nam wiele różnych form, które nie są znane uczniom w gimnazjum. Podczas kolejnego etapu prezentacji Pani Doktor udowodniła nam, że nie zawsze 1+1=2, ponieważ glon i grzyb razem tworzą jeden organizm. Tworzenie tego organizmu nosi nazwę lichenizacji. Porosty o plesze skorupiastej przyrastają o 0,5mm rocznie, a o plesze listkowatej o 3mm rocznie, a zatem jest to tempo bardzo wolne. Porosty zazwyczaj mają po kilka do kilkunastu lat, ale zdarzają się takie, co mają po 100 lat. Najstarsze bywają porosty o plechach skorupiastych, mogą mieć nawet 5000 lat!! Porosty rozmnażają się poprzez specjalne soredia i izydia czyli fragmenty plechy. Mogą żyć nawet na szkle i karoserii. Ciekawostką było to, że człowiekowi znane jest około 13500-17000 gatunków porostów. Na koniec pani Beata opowiedziała nam, a także zadziwiła nas znaczeniem porostów. Porosty żyjące na skałach (czyli epility) chronią je przed erozją, ponadto wykazują działanie antybakteryjne i antywirusowe. Znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym i florystyce. Niektóre nawet służą ptakom do budowy gniazd. Na zakończenie, Pani Doktor opowiedziała o różnego rodzaju testach molekularnych.
Wykład, choć należał do trudnych, podobał się uczniom, ponieważ wynieśli z niego wiele nowych informacji.

Zapraszamy do galerii zdjęć 

Filip Bałdyga, Hanna Ćwikałowska
(20.12.2012)

 

25.10.2012: "I wśród roślin są drapieżcy"

Autorem wykładu, który odbył się 25 października na temat roślin mięsożernych był dr Krzysztof Gos z Uniwersytetu Gdańskiego. Wykład odbył się w ramach programu „Zaproś naukowca do szkoły”. Słuchaliśmy wraz z innymi uczniami o sposobie odżywiania, warunkach życia, hodowli, specjalistycznych pułapkach używanych przez wiele gatunków tych roślin. Przykładami ich są: dzbanecznik, rosiczka, muchołówka, aldrowanda, rosolistnik, Triphyophyllum, darlingtonia, kapturnica, heliamfora, byblis, pływacz, tłustosz. Najbardziej zaciekawiły mnie rosiczki, najbardziej popularne rośliny owadożerne. Rosiczki występują prawie na całym świecie prócz Antarktydy. Upodobały sobie w szczególności gleby kwaśne z niedoborem azotu, pierwiastka kluczowego dla wzrostu i rozwoju. Aby zrekompensować ten stan musiały wykształcić mechanizm zdobywania tego cennego składnika. Przekształciły liście w sprawinie działającą pułapkę. Na szczytach liści znajdują się specyficzne czułki ,wabiki na owady. Na czułkach znajdują się krople cieczy przypominającej słodki sok kwiatowy. Dodatkowo przyciąga jej czerwona barwa. W momencie gdy owad usiądzie na roślinie, ta wydziela substancje, które unieruchamiają go. Liść dość sprawnie zamyka się. Owad jest oblewany rozkładającym go kwasem mrówkowym. Strawione substancje mineralne są wchłaniane, zaś resztki zostają rozwiane przez wiatr po otwarciu liścia. W ten sposób roślina zdobywa  jakże cenny azot. Dzbanecznik jest rośliną występującą w Azji południowo-wschodniej. Liść dzbanecznika jest przekształcony w charakterystyczny pojemnik z wieczkiem . Jest to kolejna misterna pułapka na owady. Zachęcony barwą liścia owad z chęcią wchodzi do jego wnętrza, gdzie szybko i sprawnie zostaje unieruchomiony i rozłożony przez enzymy proteolityczne. Wieczko blokuje drogę ucieczki,  zaś składniki mineralne rozłożonego zwierzęcia zostają wchłonięte przez roślinę. Ważną częścią prelekcji był opis prawidłowej hodowli roślin mięsożernych. Aby przygotować się do hodowli tych roślin należy przygotować odpowiednie podłoże. Gleba powinna mieć pH lekko kwaśne 5-6, najlepiej aby podłożem był torf. Kolejną istotną sprawą jest podlewanie. Woda wodociągowa nie nadaje się do tego. Można stosować wodę przygotowaną lub filtrowaną jednakże najlepszą jest woda destylowana (pozbawiona wszelkich minerałów rozpuszczalnych w wodzie). Istotnym faktem jest samo odżywianie przez właściciela rośliny. Zazwyczaj nie powinno się dokarmiać rośliny mięsem gdyż zazwyczaj potrzebuje ona bardzo małe ilości pokarmu owadziego raz na długi okres czasu. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy w środowisku mieszkalnym nie znajdują się żywe owady które nasza roślinka może upolować możemy zrobić to za nią i karmić ją zabitą muchą.
Wykład o roślinach mięsożernych był bardzo interesujący i pozwolił mi głębiej zrozumieć temat, który w programie szkoły gimnazjalnej jest zazwyczaj mało istotny. Opowieść o hodowli zachęciła mnie do zakupu sprzętu i roślinki bym mógł na własne oczy podziwiać to jakże ciekawe zjawisko przyrodnicze.

Zapraszam do galerii zdjęć

Andrzej Kulpa
(25.10.2012)

W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie gimnazjum uczestniczą w zajęciach odbywających się w ramach programu "Poznaj pracę biologa" na Uniwersytecie Gdańskim. W bieżącym roku szkolnym odbyły się poniższe wyjścia:

29.05.2012: "Genetyczna modelka"

29. maja uczniowie liceum i gimnazjum uczestniczyli w warsztatach biologicznych pt. Dzielisz się z nami swoimi owocami - "genetyczna modelka". Wyjście odbyło się w ramach programu Poznaj pracę biologa i miało miejsce w Katedrze Genetyki Uniwersytetu Gdańskiego. Było prowadzone przez mgr Monikę Mioduchowską i mgr Agnieszkę Kaczmarczyk. Na początku wysłuchaliśmy prezentacji o muszce owocówce Drospophila melanogaster, która jest cennym materiałem badawczym dla biologów zajmujących się genetyką. Dowiedzieliśmy się o kilku mutacjach dzikiego szczepu np. mutacja ebony oznacza, że muszki mają bardzo ciemne ciało, yellow, że mają żółte ubarwienie, white oznacza białe oczy, a nubbin, że ma zredukowane skrzydła. Następnie uczniowie dostali płytki porcelanowe, w których znajdowały się różne szczepy muszek oraz tabele z opisami tych szczepów i pod binokularem musieli dopasować numer rynienki z muszką do konkretnego opisu. Taka zabawa w detektywa biologicznego poszła uczniom całkiem sprawnie. Na zakończenie, już bez pomocy opisów, musieli odpowiednio pokolorować wszystkie szczepy muszki, które poznali. Za zajęcia uczniowie podziękowali prowadzącym głośnymi brawami.

Zapraszam do galerii zdjęć
Hanna Ćwikałowska
(29.05.2012)

 

14.05.2012: "Barwienie i oglądanie preparatów komórek bakteryjnych"

14 maja chętni uczniowie uczestniczyli w kolejnych warsztatach biologicznych w ramach programu "Poznaj prace biologa". Tytuł warsztatów to: "Barwienie i oglądanie preparatów komórek bakteryjnych". Zajęcia poprowadziła mgr Ewa Wons-Karczyńska z Katedry Mikrobiologii Uniwersytetu Gdańskiego. Uczniowie najpierw wysłuchali krótkiego omówienia, podczas którego przypomnieli sobie informacje o budowie bakterii i dowiedzieli się o metodach ich barwienia: negatywowe, pozytywowe, metoda Grama różnicująca bakterie na G(+) i G(-). Prowadząca pokazała uczniom hodowle bakterii na podłożu stałym. Uczniowie dowiedzieli się, ze bakterie hoduje się na podłożu stałym (z agarem z krasnorostów) i na podłożu płynnym. Następnie przeszli do ćwiczeń praktycznych. Wybarwili metodą Grama bakterie Gram dodatnie i Gram ujemne, bakterie z kefiru i soku z kiszonych ogórków. Uczniowie użyli m.in. fioletu krystalicznego, płynu Lugola i fuksyny jako kontrastu. Gdy preparaty wyschły, mogli je obejrzeć pod mikroskopem. Na zakończenie zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Zajęcia podobały się uczniom, ale sami stwierdzili, że praca mikrobiologa jest żmudna i wymaga sporo cierpliwości.

Zapraszam do galerii zdjęć 
Hanna Ćwikałowska
(14.05.2012)

 

20.03.2012:  "Mózg - kolejne warsztaty biologiczne"

20. marca chętni uczniowie z nauczycielem biologii Hanną Ćwikałowską udali się po lekcjach do Katedry Fizjologii Zwierząt Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego na kolejne zajęcia odbywające się w ramach programu "Poznaj pracę biologa". Zajęcia nosiły tytuł: "Mózg pod lupą i mikroskopem" i były poprowadzone przez dr Dorotę Myślińską. Na początku zajęć uczniowie wysłuchali wykładu na temat mózgu. W trakcie omawiania budowy i funkcji poszczególnych elementów mózgu, Pani Doktor rozkładała dokładny model mózgu na elementy. Następnie chętni uczniowie złożyli ten skomplikowany układ, co okazało się nie być łatwe. Pani Doktor pokazała uczniom ludzkie czaszki, które uczniowie obejrzeli. Kolejnym punktem było powtórzenie budowy mózgu przy pomocy Atlasu Mózgu 3D. Wszyscy założyli okulary, przez które omawiane elementy były widoczne w trzech wymiarach. Uczniowie dowiedzieli się, które obszary mózgu odpowiadają za czucie, ruch, pisanie, mowę i inne czynności. Po zajęciach teoretycznych wszyscy przeszli do laboratorium, gdzie jedna grupa nakładała skrawki mózgu szczura na szkiełka, a kolejna oglądała wybarwione preparaty na komputerze. Uczniowie w czasie zajęć dowiedzieli się dużo ciekawych rzeczy i poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności.

galeria zdjęć
Hanna Ćwikałowska
(29.03.2012)

 

25.10.2011: ODKRYLIŚMY TAJEMNICE ORCHIDEI

25 października uczestniczyliśmy w warsztatach biologicznych w Laboratorium Mikroskopii Elektronowej Katedry Cytologii i Embriologii Roślin Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia nosiły tytuł „Odkrywanie tajemnic orchidei” i odbyły się w ramach programu Poznaj pracę biologa. Na początku wysłuchaliśmy krótkiej prezentacji dr Agnieszki Kowalkowskiej na temat storczyków. Dowiedzieliśmy się, jak jest zbudowany okwiat, czym są: gyrostenium, rafidy i warżka. Poznaliśmy różnice w budowie kwiatów storczyków w zależności od organizmu, który je zapyla. Dr Kowalkowska opisała nam również metodykę swoich badań. 
Następnie przeszliśmy do laboratorium, gdzie mogliśmy zobaczyć wszystkie sprzęty, o których opowiedziała nam Pani Doktor, a przede wszystkim mikroskop elektronowy od wewnątrz. Każdy z nas mógł wybrać fragment preparatu wybarwionego i utrwalonego złotem, ustawić najlepsze jego parametry, a wreszcie wydrukować i wziąć na pamiątkę. Oglądaliśmy płatki storczyków oraz odnóża i oczy motyla. 
Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze i na pewno długo pozostaną w naszej pamięci.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Hanna Ćwikałowska
(25.10.2011)

 

Uczestniczyli także w warsztatach biologicznych zorganizowanych przez nauczyciela biologii Hannę Ćwikałowską w Katedrze Fizjologii Zwierząt Uniwersytetu Gdańskiego:

24.01.2012: ZAJĘCIA LABORATORYJNE

24. stycznia uczniowie klasy 3 gimnazjum oraz 2 liceum po raz kolejny uczestniczyli w warsztatach biologicznych. Zajęcia odbyły się w Katedrze Fizjologii Zwierząt Uniwersytetu Gdańskiego. Poprowadził je dr Wojciech Glac. Tematyką wiodącą zajęć była krew. Po przybyciu na miejsce, w laboratorium czekały już zestawy z wcześniej przygotowaną krwią oraz wszelkimi potrzebnymi do badań sprzętami. Uczniowie samodzielnie zbadali krew, oznaczyli: OB (odczyn Biernackiego), hematokryt, stężenie hemoglobiny we krwi, liczbę krwinek czerwonych. Wykonali i obejrzeli rozmazy barwione krwi. Dowiedzieli się, po co bada się powyższe parametry oraz jakie są ich wartości referencyjne. Pod koniec zajęć chętni uczniowie mogli zbadać swoją grupę krwi (układ grupowy AB0 oraz czynnik Rh), co wzbudziło sporo emocji. Zajęcia na długo pozostaną w pamięci uczniów.

Hanna Ćwikałowska
(24.01.2012)