Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt o wieloletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Ambitne, niekomercyjne kino, spotkania z gośćmi, multimedialne prelekcje, dyskusje i warsztaty, interdyscyplinarne materiały dydaktyczne - to wszystko czeka na uczniów i nauczycieli w kinach realizujących projekt w 32 miastach w Polsce. W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”.

 

 

 

 

 

 

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej pozwalają na realizację różnych elementów podstawy programowej. Uzyskały patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają je również uznani reżyserzy i aktorzy: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Jerzy Stuhr.

 

 

 

 

 

Przed każdym filmem odbywa się multimedialna prelekcja poświęcona opisanemu w folderze zagadnieniu lub spotkanie z gościem. Po seansie uczniowie mogą wziąć udział  w dyskusjach dla chętnych.

W roku szkolnym 2017/2018 wszyscy uczniowie liceum uczestniczą w projekcie "Wielokulturowość w filmie".

03/10/2017 - Combat girls. Krew i honor

06/11/2017 - Klasa

01/12/2017 - 5 rozbitych kamer

03/01/2018 - Sól ziemi

12/02/2018 - Cud purymowy

15/03/2018 - Mustang

18/04/2018 - Dumni i wściekli

 

W roku szkolnym 2016/2017 wszyscy uczniowie liceum uczestniczą w projekcie "Analiza filmu".

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jakie kolejne kroki należy podjąć, aby dokonać analizy tekstu kultury, i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym. Cykl "Analiza filmu" wymaga od uczniów uwagi i zaangażowania. Wśród siedmiu tytułów odnajdziemy różne gatunki i przykłady cennych osiągnięć kinematografii europejskiej, amerykańskiej i polskiej ostatnich lat, wyróżnianych najważniejszymi nagrodami filmowymi. Poruszane w trakcie prelekcji tematy związane są z analizą filmowych środków wyrazu, pojęciami z pogranicza filmu i innych sztuk oraz poszukiwaniem kulturowych kontekstów. Wymienione elementy stanowią dziś zbiór niezbędnych narzędzi współczesnego maturzysty, który na ustnym egzaminie dojrzałości z języka polskiego musi wykazać się umiejętnością analizy kadru i plakatu filmowego, stosując pojęcia z zakresu teorii filmu i wiedzę historyczno-filmową. Uczeń, który zapozna się z filmami tego cyklu i ich problematyką, z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych, a wiadomości zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Uczeń, biorąc udział w projekcjach i prelekcjach cyklu "Analiza filmu":

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji filmu,
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury,
  • wykorzystuje w interpretacji niezbędne pojęcia i konteksty,
  • prezentuje własne przeżycia, a także wyszukuje w oglądanych tytułach wartości narodowe i uniwersalne.

Obejrzymy i przedyskutujemy następujące filmy:

  • 06/10/2016 - Labirynt fauna
  • 14/11/2016 - Motyl i skafander
  • 08/12/2016 - Ida
  • 04/01/2017 - Control
  • 06/02/2017 - Walc z Baszirem
  • 03/03/2017 - Slow West
  • 04/04/2017 - Body/Ciało

Jolanta Gadomska

(15.09.2016)

W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klasy I i II Sopockiego Autonomicznego Liceum wezmą udział w projekcie "Trudne tematy". Obejrzymy następujące filmy:

  • 09-10-2015, piątek, 11:30 - Wymyk
  • 16-11-2015, poniedziałek,  11:30 - W jego oczach
  • 03-12-2015, czwartek, 11:30 - Zjazd absolwentów
  • 05-01-2016, wtorek, 11:30 - Ja też
  • 01-02-2016, poniedziałek, 11:30 - Baby blues
  • 03-03-2016, czwartek, 11:30 - Nietykalni
  • 13-04-2016, środa,  11:30 - Mama

Jolanta Gadomska

(15.09.2015)

W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie klasy I Sopockiego Autonomicznego Liceum wezmą udział w projekcie "Kino polskie".

Obejrzymy następujące filmy:

  • 02-10-2014, czwartek, 08:30 - Rewers
  • 04-11-2014, wtorek, 08:30 - Człowiek z żelaza
  • 08-12-2014, poniedziałek, 08:30 - Wszystko, co kocham
  • 14-01-2015, środa, 08:30 - Beats of freedom – Zew wolności
  • 26-02-2015, czwartek, 08:30 - Sztuka znikania
  • 02-03-2015, poniedziałek, 08:30 - Amator
  • 14-04-2015, wtorek, 08:30 - Chce się żyć

Jolanta Gadomska

(29.09.2014)

Uczniowie klasy III Sopockiego Autonomicznego Liceum w  roku szkolnym 2012/2013 wezmą udział w ogólnopolskim programie edukacji filmowej.

Obejrzymy następujące filmy:

  • październik: Sanatorium pod klepsydrą, reż. W.J. Has
  • listopad: Popiół i diament, reż. A. Wajda
  • grudzień: Przesłuchanie, reż. R. Bugajski
  • styczeń: Powiększenie, reż. M. Antonioni

Grudzień kl. III SAL rozpoczęła obejrzeniem przejmującego filmu Bugajskiego, pt. "Przesłuchanie". Tłem dla obrazu jest rzeczywistość Polski powojennej, czasy stalinizmu. Na nim reżyser wykreował postać Antoniny Dziwisz, zwykłej kobiety, która trafia do więzienia i pozostaje w nim przez kilka lat. Warto przeczytać recenzję filmu Konrada Chudzika (zamieszczoną poniżej).

Recenzja Konrada Chudzika [tutaj]